Noul logo nou și vechea problemă: derivarea

Bucureștiul are un nou logo! Iar. După ce ieri a fost descalificată propunerea declarată câștigătoare cu două zile în urmă, astăzi avem o nouă decizie. Admirabilă determinarea juriului, cu bonus-uri pentru viteză și pentru precauție: noua alegere va fi validată după 7 zile, vreme în care „haterii de pe internet” au posibilitatea să găsească, dacă mai e cazul, similitudini cu sigle existente.

logo 2.jpg

Sursa: https://www.scribd.com/document/347399441/Prezentare-Logo-Alexandru-Nenciu#fullscreen&from_embed

Propunerea îi aparține lui Alexandru Nenciu. Evident, glumițele și-au făcut deja apariția. Asemănări au fost găsite, dar malițiozitatea s-a îndreptat de astă dată spre anatomie, nu spre plagiere. Deși mă declar mai mulțumit cu varianta aceasta decât cu anterioara, un aspect de ordin grafic merită remarcat, după care un aspect de ordin „derivativ” va fi analizat.

Logo-ul îmbină patru elemente ale arhitecturii orașului: Arcul de Triumf, Palatul CEC, Ateneul Român și Arena Națională. Câtă vreme singurele două construcții realizate în ultimii 30 de ani care au suficientă forță vizuală pentru a deveni edificii-fanion ale orașului sunt Arena Națională și Pasajul Basarab, inserarea stadionului este justificată. Un alt element este nepotrivit: Ateneul. De ce?

3_schite_galleron_3.jpg

Schiţă a arhitectului Albert Galleron (1886) Sursa: historia.ro

Ateneul Român nu are arce. Deși fațada Ateneului, coloanele sale și cupola amintesc de Pantheon, templul roman din capitala Italiei, arcele specifice arhitecturii romane lipsesc cu desăvârșire. Bineînțeles, sarcina de a pune în balanță corectitudinea reprezentării și valoarea ei grafică revine juriului. E suficient să spun că, în cadrul unui concurs cu un brief mai serios, o propunere care reprezintă greșit un element de identitate vizuală este descalificată(!).

Și iată-ne ajunși iarăși la brief. Spuneam ieri că „declinarea brandurilor sectoriale” a fost o cerință incorect formulată, pentru că vorbea de activitățile Primăriei Generale ca administrator al orașului, nu de activitățile ce pot fi realizate în oraș. Propunerea aleasă astăzi include un singur brand sectorial, după cum a înțeles autorul sensul sintagmei.

logo sectorial 2

Sursa: https://www.scribd.com/document/347399441/Prezentare-Logo-Alexandru-Nenciu#fullscreen&from_embed

Da, e tot administrativ, dar nu se referă la activitatea Primăriei Generale. Autorul a înțeles că brandul sectorial este un brand de sector (sub-unitate administrativ-teritorială a Municipiului București) și a creat logo-ul Sectorului 1. Autorul nu a realizat logo-uri separate pentru toate cele 6 sectoare ale Capitalei. Nici nu ar fi avut cum, dacă le-ar fi derivat din logo-ul inițial. Dintre cele patru elemente folosite, două sunt în Sectorul 1 (Ateneul și Arcul de Triumf), unul este în Sectorul 5 (Palatul CEC) și unul este în Sectorul 3 (Arena Națională). Astfel, jumătate din oraș rămâne nereprezentat în „derivarea brandurilor sectoriale”.

Înțelesul acestei sintagme, atât de nefericit aleasă, este mai relativ decât noțiunea de adevăr în epoca fake news. Vom vedea câte interpretări a generat această formulă când toate propunerile vor fi făcute publice. Până atunci, să reținem că folosirea cuvintelor potrivite nu e așa ușoară cum crede lumea.

 

Anunțuri

Despre Tudor

the sWordsman
Acest articol a fost publicat în Polis și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s